Første fælles nordiske udbud i luften


Efter grundigt forarbejde og tæt samarbejde med myndigheder, beslutningstagere og leverandører i både Island, Norge og Danmark har de tre nordiske lande nu publiceret det første fælles nordiske udbud.

26. april 2019

Efter grundigt forarbejde og tæt samarbejde med myndigheder, beslutningstagere og leverandører i både Island, Norge og Danmark har de tre nordiske lande nu publiceret det første fælles nordiske udbud.

Bag det første fælles nordiske udbud for lægemidler står Amgros i Denmark, Landspitali i Island og Sykehusinnkjøp HF, divisjon legemidler i Norge.

Det første officielle spadestik til de fælles nordiske udbud blev taget i efteråret 2018. Her underskrev Norges sundhedsminister Bent Høie og Danmarks sundhedsminister Ellen Trane Nørby en intentionsaftale fælles udbud inden for udvalgte lægemidler. Islands sundhedsminister Svandís Svavarsdóttir vil snart underskrive et tillæg til intentionsaftalen mellem Danmark og Norge. 

FOKUS PÅ AT FORBEDRE FORSYNINGSSIKKERHEDEN

Fokus på disse første fælles udbud har været at forbedre forsyningssikkerheden på livsvigtige lægemidler, som har været på markedet i lang tid, og som har været udsat for en stærk konkurrence. På dette område har leveringssvigt været et stigende problem og en udfordring for patientbehandlingen. 

Det er grunden til, at de første fælles nordiske udbud omfatter lægemidlerne methotrexat, anagrelid, meropenem, ondansetron, gentamycin og paracetamol.

- Vi glæder os over, at vi har fået etableret dette samarbejde mellem vores tre lande. Vi tror, at et sådant samarbejde kan være vejen at gå for at opnå bedre leveringssikkerhed. Dette er de første udbud, vi gennemfører sammen med vores naboer. Og bliver det vellykket, ser vi et samarbejde om flere fælles udbud for os, udtaler direktør for indkøb Lise Grove, Amgros I/S. 

Fristen for at deltage i udbuddene er 21. maj 2019 klokken 12.00.

Læs mere her. 

 

Karen Torgny

Senior kommunikationsspecialist

Jeg står for den overordnede kommunikation i Amgros – herunder PR. Og er med til at sikre, at vi kommunikerer åbent og imødekommende med vores omverden.